Malawi en Tanzania - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rob en joke penning - WaarBenJij.nu Malawi en Tanzania - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rob en joke penning - WaarBenJij.nu

Malawi en Tanzania

Door: Rob en Joke

Blijf op de hoogte en volg rob en joke

17 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Van 25 tot en met 29 april hadden we "werkweek ". Dat wil zeggen werk voor onze stichting Het Warme Hart voor Malawi stond op onze agenda. Renske Bootz en Eke Zijlstra met zijn vrouw waren vanuit Nederland ingevlogen. Met elkaar bezochten we onze leerlingen en scholen en werd er een contract gesloten voor uitbreiding van de vrouwenkliniek van het hospitaal in Kabadula. Naast vreselijk veel plezier met elkaar ook weer even een totaal andere bezigheid. Op 30 april reisden we verder en verlieten Lilongwe. Renske had uit Nederland nog Koningsdag koekjes meegenomen. Picknick plekken zijn lastig te vinden, maar toen we er een hadden en Joke de koekjes tevoorschijn haalde werden we in een mum van tijd belaagd door weten we niet hoeveel Malawianen. Je begrijpt, voor ons geen koekjes meer. Op onze mooie rit langs het Meer van Malawi deden we een aantal adressen aan van Nederlanders die daar een lodge met camping runnen en die we via via of op de Koningsdag borrel bij de consul hadden leren kennen. Inmiddels was de temperatuur al weer opgelopen tot dik in de dertig. Dat moest op onweer uitdraaien. Spectaculair boven het meer maar daarna langdurig regen. Potholes zijn niet meer te zien, rode aarde spoelt over de weg, kortom heel rustig aan. Ons bakkie moet langer mee. Maar wat te zeggen van de meeste Malawianen : lekkende huizen, geen schoeisel, hout sprokkelen enz. Wij hadden weer problemen met onze elektra : geen zo'n en 2e accu laadde niet op. Dus even geen koelkast. Rob heeft systeem doorgemeten : of accu is niet goed meer of de connector. Laten we in een garage uitzoeken, uiteindelijk pas in Dar Es Salaam. De grensovergang naar Tanzania ging soepel. Prachtig landschap zodra je uit de wolken kwam, het lijkt Sumatra wel. Maar drukker verkeer (veel lichte motoren ) en met vrachtauto's die hun vijfde leven slijten en heel slechte chauffeurs. Hoeveel verongelukte of uitgebrande auto's je wel niet ziet! Wij leken te stranden bij een gekantelde tankwagen. Cabine in de berm en of de chauffeur het overleefd heeft weten we niet. Tank lag dwars over de weg en de benzine stroomde eruit, tientallen mensen pikten met jerrycans hun graantje mee. In Nederland meteen code rood. Een lucifer erbij en de hele zaak ontploft en gaat in de hens. We waren blij dat we een gaatje vonden en er langs konden glippen. Politie in geen velden of wegen te bekennen. Die hebben het te druk met elders bekeuringen uitdelen.
Op de grote weg naar Dar Es Salaam constant stiekeme snelheidscontroles (50 km ipv 80), over de doorgetrokken streep (die meestal niet te zien is ), gordel om, tenminste bij blanken. 14 controles op nog geen 300 km. Het wordt een spelletje. Tot nu toe onze oogst : maar 2 boetes en dat is heel knap. Soms heel onrechtvaardig want alleen wij worden er uit gepikt, terwijl je met een stroom andere auto's meerijdt, komt het misschien door ons Zuid Afrikaanse nummerbord? Het bevordert het tempo natuurlijk niet.
Zagen onderweg vanuit de auto olifanten en giraffen bij Mikumipark en heel veel Baobabs, blijft fantastisch. In Dar gelogeerd bij de familie Grollen die hier als expats zitten en die we 4 jaar geleden in Georgië ontmoet hebben. Heel bijzonder en zeer gastvrij ontvangen! Vanuit Dar bezochten we 2 dagen Zanzibar. Dat lijkt geen Afrika meer maar veel meer Arabische wereld. De Old Town is een belevenis, Joke kon haar harembroek goed gebruiken. Het is nu 2e pinksterdag. Vanuit Dar zijn we in 4 dagen naar Arusha gereden via de Usumbara Mountains. Prachtig weer die koelere bergen, gisterenavond en vanochtend mooi uitzicht op de Kilimanjaro. Vandaag na 10.000 km hadden we onze eerste lekker band. 3-4 mannetjes schoten te hulp en na drie kwartier reden we weer. De lekke band meteen laten repareren bij een garage tegen het respectabele bedrag van 2500 shilling, zegge en schrijven 1 Euro, maar wel 4 uur op wachten voor je aan de beurt bent. Komende dagen richting Kenia en aansluitend Oeganda, waar onze Renske zich in Entebbe voor 9 dagen bij ons voegt. Daar verheugen we ons erg op.

• 17 Mei 2016 - 10:57

Josette:

Hoi hoi Rob en Joke, zo'n schitterend reisverslag lezen tijdens werktijd is toch echt interessanter dan het bestemmingsplan Kleverpark af te maken :). Inderdaad, nog niet af. Maak jullie reis toch een beetje mee zo. Veel plezier en tot het volgende verslag.
    grtjs
    Josette

• 17 Mei 2016 - 10:57

Josette:

grtjs
    Josette

• 17 Mei 2016 - 11:01

Paulette:

Wat heerlijk avontuurlijk en wat leuk om jullie bericht te lezen :) Heel veel plezier gewenst in Kenia en ook met jullie dochter in Oeganda. Hartelijke groet, Paulette

• 17 Mei 2016 - 12:11

Ans:

Wat een mooie reis, schitterend!!!
    groetjes van allemaal!

• 17 Mei 2016 - 13:01

Josine:

Hi Rob en Joke, Wat een fantastische en avontuurlijke reis maken jullie toch! Het is een genot om dit allemaal te lezen en om op de hoogte te blijven van jullie prachtige reis. Dank daarvoor!
    Berichten van huis (= Nederland=Europa) krijgen jullie wellicht al via internet (als dat er is) of radio. Niet veel bijzonders hier als dat het de koudste Pasen en Pinksteren was vanaf 1913 of zo, ik mijn pensioenleven ben begonnen met tijdelijke verhuizing naar appartement in Haarlem Noord (net achter bowlingbaan), veel leuke dingen doen gewoon overdag en door de week (!). Inmiddels wel al begonnen met een klein vrijwillegersbaantje want ja die hersens willen toch wel blijven werken.
    Geniet van jullie reis en leuk dat Renske jullie komt opzoeken!
    hartelijke groetjes Josine

• 17 Mei 2016 - 14:30

Vera:

Hé Rob en Joke,
    Ik klap in m'n handen voor jullie autobanden, nu pas, na 10.000km de 1e lekke band! Dat vind ik 'n prestatie met die wegen vol kuilen ;< ben benieuwd wanneer de volgende zich aandient...hopen dat jullie dan geen 4 uur hoeven te wachten maar dat dit tempo zijn jullie nu wel gewend hé?
    Ieder verhaal dat jullie schrijven is weer prachtig om te lezen!
    heel veel plezier samen met Renske, dikke zoen voor haar en jullie!

lieve groet van ons
    Rob en Vera

• 17 Mei 2016 - 14:34

Eke Zijlstra:

Goedemiddag Rob en Joke,
    Het blijft een avontuur op deze manier rondreizen. Ook in Malawi zijn we in de tweede week belaagd door road blocks. Vooral tegen lunchtijd en om de grotere plaatsen. Gelukkig slechts 1x een boete die snel kon worden ingeruild voor een bijdrage aan de lunch. Voor ons ongemakkelijk, in veel Afrikaanse landen de enige manier om een schamel loon aan te vullen. Het bouwprojekt loopt inmiddels en we zijn met jullie benieuwd wanneer het klaar is. Denken met weemoed terug aan onze gezamenlijke week.
    Veilige reis verder en we blijven jullie volgen.
    Hartelijke groet
    Annemarie en Eke

• 17 Mei 2016 - 17:38

Anneke:

Hoi Rob en Joke,
    Wat een prachtig verslag stuurden jullie weer, je ziet het gewoon voor je...
    Als het net zulke wegen als in Botswana zijn, vind ik het knap dat jullie nu pas je eerste lekke band hadden...
    Bij jullie dus boven de 30 graden, nou hier hadden we de koudste Pinksteren in 80 jaar. Afgelopen kerst was het warmer... Wat leuk dat Renske komt. ik wens jullie nog een goede reis en veel plezier!
    Hartelijke groeten,
    Anneke

• 18 Mei 2016 - 13:31

Saskia:

Hoi Rob en Joke, wat leuk is het toch om jullie reisverslagen te lezen, het moet een fantastische ervairng zijn. Ik ben benieuwd hoe jullie Oeganda ervaren. Het is zoveel groener en mooier dan Kenia en Tanzania. Vooral het westen is adembenend mooi, Oeganda wordt niets voor niets de parel van Afrika genoemd.
    Veel plezier verder, leuk dat Renske komt.
    Hartelijke groet, Saskia

• 18 Mei 2016 - 22:35

Mam:

Wat heerlijke avonturen beleven jullie toch.Onvergetelijk.En met die mooie verslagjes genieten wij ook mee.Geweldig ook dat Renske jullie komt bezoeken.Geef haar maar een dikke pakkerd van mij.Zie al weer uit naar jullie volgende verslag.Weer een fijn vervolg van jullie verdere belevenissen.
    Liefs,
    Mam.

• 19 Mei 2016 - 19:08

Mam:

Hallo Rob en Joke.
    nog even een vraagje.Niek is bijna jarig.Weten jullie zijn adres?
    Groetjes,
    Mam.

• 27 Mei 2016 - 14:27

Michiel:

Mooi avontuur, Rob en Joke. Fijn dat het jullie zo goed gaat. Time flies when you are having fun!
    Groeten uit Nederland, Michiel, waar vandaag een klein zonnetje schijnt!