Extremen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rob en joke penning - WaarBenJij.nu Extremen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rob en joke penning - WaarBenJij.nu

Extremen

Door: Rob en Joke

Blijf op de hoogte en volg rob en joke

10 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Op zo'n reis als wij nu maken kom je zeer uiteenlopende  mensen tegen. Van de zeer eenvoudige koffiebonen plukster die nog nooit een stap gezet heeft buiten de vierkante kilometer van haar dorpje en de naastliggende plantage. Tot de Engelse jongeman die een jaar lang uittrekt om in zijn eentje met net zo'n auto als wij hebben van Engeland naar Kaapstad en weer terug te reizen, heen via west Afrika en terug langs de oostkant. Wij zijn niet zo extreem als de laatste, maar wij treffen ook niet veel mensen die doen wat wij doen. Dat blijkt ook wel uit reacties onderweg als wij vertellen over ons avontuur. Cool, awsome, great, whow etc. zijn dan niet van de lucht.
Extreem op een ander vlak is natuurlijk de massale armoede op platteland en in Townships versus de puissant rijke kleine bovenlaag. De verhalen over booming Afrika met een snel ontwikkelende middenklasse nemen we met een korreltje zout. Misschien zie je daarvan iets in grotere steden, dat is ook waar de expats en westerse bedrijven  zich ophouden, maar het over, over, overgrote deel van de Afrikanen merkt hier echt niets van.
Extremen tussen de afzonderlijke landen hier bij wat we dagelijks meemaken zijn er ook. Voor self drivers als wij zijn landen als Mozambique of Tanzania niet altijd makkelijk te bereizen.   Bv. Kenia, Oeganda, Zambia wel. Dat heeft te maken met hoe kom je aan je dagelijkse boodschappen, de toestand van de wegen, politiecontroles (en bijbehorende boetes), overnachtingsmogelijkheden.
Als afscheid van Tanzania brachten we een dag door bij een koffieplantage. Heel interessant om over het proces te leren dat vooraf gaat aan je kopje koffie dat voor je op tafel staat. De grensovergang naar Zambia was overigens weer een subliem voorbeeld van inefficiëntie. Voor de diverse taxen en documenten moest je naar telkens andere loketten en moest en zou je dan weer in dollars en dan weer in kwacha's  betalen. Het betalen kon dan niet aan het loket maar moest bij de bank gestort worden en dan kreeg je een bonnetje waarmee je weer naar een ander loket moest. Kortom de nodige uren. In Zambia eindelijk weer eens een aantal goede campings met fatsoenlijk sanitair, vaak in westerse handen. We konden zelfs Duitsland - Italië van EK voetbal meepakken. Opvallend zijn langs onze route de grote landbouwbedrijven. Prachtig vlees is hier volop tegen spotprijzen te krijgen. We merken dat we weer Zuid-Afrika naderen want we komen steeds meer Zuid-Afrikanen tegen, die nu hun midwinter schoolvakantie hebben. Overigens een zeer reislustig volk, voor 3000 km enkele reis per auto draaien ze hun hand niet om voor een weekje!
Inmiddels zitten we in Zimbabwe, het land dat door Mugabe vakkundig naar de gallemiese  is geholpen. Ooit de graanschuur van Afrika, nu honger voor veel mensen. De pinautomaten zijn leeg, goed dat we dollars hadden. Overigens zien we onderweg weer kleinschalige landbouwbedrijfjes opkrabbelen en men zegt ook dat het erger geweest is,  dus is er hoop? In Harare de hoofdstad zijn rellen tegen het regime, daar merken we hier niets van. We bezochten Mana Pools, een van de nationale parken. Met het meer van Kariba vlakbij  een prachtig natuurlandschap aan de rivier de Zambesi. Olifanten liepen door het kampement en 's nachts kreeg je bezoek van de hyena's. Over extremen gesproken, hier was het nog heerlijk warm met fijne zomeravonden. Nu zitten we weer hoog op gem. 1500 m. en dan is het hier echt winter. Je hebt de zon hard nodig en 's nachts koelt het af tot wel 7 graden. Naarmate we zuidelijker gaan zal dat nog wel erger worden. Komende week staan o.a. de Victoria Falls op het programma. Daarna op weg naar Botswana en Namibië, de laatste landen die we bezoeken voor we weer in Zuid-Afrika zijn. In Nederland is het nu volop zomervakantie, velen van jullie zijn of gaan op reis. Geniet van een hopelijk mooie zomer!

• 10 Juli 2016 - 13:40

Bea:

Hoi Joke en Rob,
    Het is smullen van jullie verhalen. Wat beleven jullie veel en wat zijn wij eigenlijk extreem rijk. En dan klagen we nog!! Ben benieuwd hoe Namibie vinden.
    Liefs, Bea

• 10 Juli 2016 - 18:05

Josette:

Hoi rob en joke, weer een zeer interessant reisverslag. Voel mijzelf ook n beetje op afrikaanse bodem lopen onder de winterzon. Wens jullie een hele mooie laatste periode. Veel groeten, Josette

• 10 Juli 2016 - 19:50

Lisa:

Ooh.. wat moet ik zeggen! Wat beleven jullie weer van alles.

• 10 Juli 2016 - 21:04

Bertje:

Ja die Joke en Rob, Geweldig avontuur en meeslepende beschrijvingen. Ik heb er van genoten. Af en toe een feestje van herkenning, zoals nu. Zimbabwe, waar iedereen je aanklampt om een centje bij te verdienen, daarna Namibië en Botswane. De leegte en stilte in Namibië vergeten we nooit meer. Zo apart en imponerend. Geniet van dit laatste deel van de reis. Alle goeds,

Bertje

• 11 Juli 2016 - 10:24

Mam.:

Lieve Joke en Rob.Het is weer geweldig wat jullie allemaal beleven.Renske,Thijs en Niek willen in Augustus naar Limburg komen.Dat is fantastisch.Het was ook wel weer lang geleden,hè?
    Ook nog heel hartelijk bedankt voor de mooie bloemen,hoor.Je hebt ze gezien van de app van Vera,hè?Ik wens jullie weer veel plezier met de verdere reis.
    LIefs,
    Mam.

• 14 Juli 2016 - 20:28

Anneke:

Hoi Rob en Joke, Wat een prachtig verslag is dit weer! Wat leuk dat jullie ook in Botswana komen. Mijn vrienden bij wie ik daar een aantal keren geweest ben, wonen nu helaas in Engeland.
    Ik ben benieuwd wat jullie de Victoria Watervallen zullen vinden, die vond ik zo indrukwekkend.
    Fijne reis nog!
    liefs,
    Anneke

• 19 Juli 2016 - 11:47

Rob En Vera:

Het blijft fantastisch om jullie verhalen te lezen via deze site en de app. voor ons gaat het nu wel lang duren maar voor jullie waarschijnlijk helemaal niet met al die avonturen ( hé dat rijmt)
    Heel veel plezier met het laatste lange stuk van jullie prachtige reis !
    liefs en groetjes uit 'n tropisch Limburg

• 31 Juli 2016 - 09:58

Michiel Bootz:

Beste vrienden,
    Wat fijn om te lezen dat het jullie nog steeds goed gaat en hoe dubbel moet het zijn om weer langzamerhand bij de eindbestemming te komen. Nog heel veel plezier in de komende weken! Groet van de Bootzjes!