Terug in zuidelijke richting - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rob en joke penning - WaarBenJij.nu Terug in zuidelijke richting - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rob en joke penning - WaarBenJij.nu

Terug in zuidelijke richting

Door: Rob en Joke

Blijf op de hoogte en volg rob en joke

25 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Met Renske hebben wij het noordelijkste punt van onze tour bereikt, zo'n 300 km benoorden de evenaar. Vanaf dat moment zijn we eigenlijk op de terugweg naar Kaapstad maar dat duurt dan nog haast 3 maanden. Nadat we Oeganda verlaten hadden en Rwanda binnentrokken werden weer verrast. Was Oeganda al goed georganiseerd en heel mooi, datzelfde kunnen we zeker ook van Rwanda zeggen. De wegen zijn goed, er zijn troittoirs, verkeerslichten in Kigali met secondenteller!, het is er on-afrikaans schoon op straat. Rwanda wordt het land van  "the thousend hills" genoemd. En met recht, het is er supermooi. Hoe triest dat hier zo'n 20 jaar geleden de verschrikkelijke genocide plaatsvond en er in 100 dagen tijd 1 miljoen tutsi's en gematigde hutu's afgeslacht zijn. Het bezoeken van het genocide memorial is een must. In het museum wordt ook stilgestaan bij de andere grote genocides (holocaust, armenie, screbenica etc) en welke mechanismen werkzaam zijn om de mensen op te stoken tot  dergelijke verschrikkelijke daden. De grote negatieve hitserige rol van de media, bij het zwart maken van etnische groepen. Wij waren in ieder geval erg onder de indruk, laten we in Europa alert zijn gezien de huidige populistische trends.
Rwanda is klein dus we waren er maar een paar dagen. Op onze heenweg hebben we de grote natuurparken in Tanzania laten liggen, dat had met de regentijd te maken, maar nu reden we Tanzania weer in richting Serengeti en Ngorongoro onderlangs het Victoriameer. Serengeti is enorm groot. We zagen duizenden en duizenden gnoe's en zebra's. De rivieren stonden droog dus geen spectaculaire migratie van de gnoe's met klaarliggende hapgrage krokodillen. Leuke anecdote: de Tanzanianen zeggen dat gnoe's geen geheugen hebben maar wel een hele goede neus. Zij ruiken het water, maar eenmaal op weg naar water vergeten ze waarom ze die kant opgingen. En daar hebben ze dan de zebra's voor en dus zie je ze altijd samen. Talrijk wild gezien, maar onze voltreffer was toch wel de ontmoeting met twee cheetah's. Joke en ik waren de enige twee die ze gezien hebben! Ngorongoro spande toch wel de kroon. We reden de krater in en troffen daar hyena's, jakhalzen, 9 leeuwen waarvan 3 mannetjes, en uiteraard de gnoe's, zebra's, warthogs, hippo's, struisvogels, flamingo's, gieren die zaten te knabbelen aan het kadaver van een gnoe. Prachtig, alleen jammer dat de grootsheid niet volledig tot zijn recht kwam door de bewolking die rond de kraterrand hing. Na 3 dagen hobbelen over wasbordwegen, sporen of andere erbarmelijke paden, plus niet te vergeten zeer eenvoudige campingfaciliteiten, was het ook wel weer fijn over begaanbare  wegen te rijden. Ook deze tweede keer in Tanzania valt toch wel op dat het achterloopt. Via Dodoma, de officiele nietszeggende hoofdstad maar in de praktijk is dat Dar es Salaam, rijden we verder naar het zuiden richting Zambia en Zimbabwe. Ons bakkie heeft een 15.000 km servicebeurt gehad en doorstaat alle aanslagen op zijn gestel wonderbaarlijk goed. Voor het eerst hebben we hem vanmiddag vertroeteld met een wasbeurt en bleek er een witte auto tevoorschijn te komen. De winter is hier nu echt aangebroken, dwz. overdag stralend zomerweer met 25 graden, maar 's avonds wordt het toch wel behoorlijk koud. Een kampvuurtje en een trui is dan wel heel aangenaam.

• 25 Juni 2016 - 15:47

Lisa:

Hoi Joke en Rob, ben nu echt jaloers, zeker op die plek aan het water. Kon je daar zo in lopen of waren er krokodillen? En wat een dieren zien jullie! Zeker stil blijven staan tot de horde olifanten de weg overgestoken is. Was het niet een beetje eng? Want ja, ze kunnen jullie zo maar omver duwen als zij dat als gevaar zien! Beleven jullie dat allemaal met zijn 2en of komen jullie ook nog mensen tegen, b.v. ook in een camper? Zorg maar goed voor de auto, want jullie moeten nog aardig wat rijden. Liefs van Hans en Lisa

• 26 Juni 2016 - 12:51

Jorine:

Lieve Rob en Joke, wat een goede geluiden; jammer dat de terugreis al begonnen is! Haha, heerlijk zeg nog 3 maanden voor de boeg! En wat bijzonder te lezen dat het zo veel beter met Ruanda gaat. Jullie bericht kwam binnen tijdens het huwelijk van Heleen, waar ik aan het cateren was en waar Rens en Thijs als twee piepjes op de foto aan de muur hangen! Anneke en Gerard hadden het fantastisch voor elkaar; super gastvrij en de tuin lag er echt prachtig bij! Heleen super blije mooie bruid; kortom top dag! Leuke samenloop. Liefjes, maak het goed pas op elkaar en op die heerlijke auto waarmee jullie deze fantastische reis aan het maken zijn! x Jor

• 26 Juni 2016 - 14:30

Antoinette En Ben:

Hallo joke en Rob
    We hebben al jullie reis verslagen gelezen.
    Jullie hebben al heel wat gezien en volop kunnen genieten van alles.
    Nog een hele fijne terugreis,en vele groetjes en liefs .
    Antoinette en Ben

• 26 Juni 2016 - 23:23

Mam.:

Lieve Rob en Joke.
    Alweer lnteressant nieuws.Prachtige beesten,tenminste op veilige afstand.Hebben jullie ook contact onderweg met de mensen?Jullie moeten ook de groeten hebben van Bep.Het lukt haar niet met jullie in contact te komen.
    Veel liefs,
    Mam.En tot de volgend keer.

• 28 Juni 2016 - 19:57

Anneke :

Hoi Rob en Joke,
    Wat een prachtig traject hebben jullie weer beschreven met al die dieren, zelfs cheeta's in het wild...
    Maar voelen jullie je wel veilig in een land als Rwanda? ( Daar bedoel ik dan niet de dieren mee.)
    Komen jullie eigenlijk onderweg nog meer van die avontuurlijke reizigers als jullie tegen?
    Uit mijn vakanties in Botswana weet ik dat het in juli 's nachts knap koud kon zijn en dan zat ik nog in een huis. Maar is dat in jullie auto nog wel te doen??
    Heerlijk vooruitzicht: nog 3 maanden voor de terugreis! Veel plezier nog!
    liefs,
    Anneke