De Parel van Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rob en joke penning - WaarBenJij.nu De Parel van Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van rob en joke penning - WaarBenJij.nu

De Parel van Afrika

Door: Rob en Joke

Blijf op de hoogte en volg rob en joke

10 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Voordat we Tanzania verlieten om Kenia binnen te gaan, kregen we nog een keer te maken  met "de overspannen politiecontroles". We werden weer eens aangehouden en waarempel dit keer zou de luifel te ver naar voren uitsteken. En daar had een reflector aan bevestigd moeten worden. Wij hebben de agent vriendelijk uitgelachen en uiteraard geen boete betaald. Hij kon niet duidelijk maken op welk strafboek hij dit baseerde. Daarna in Kenia door uiterst schraal landschap dat toebehoorde aan de Masai. Richting Nairobi werden de luchten steeds grijzer. In deze tijd van het jaar is Nairobi wel heel nat. In de eerste nacht kregen we 100 ml. in 18 uur tijd over ons heen. Wij zijn net niet weggespoeld, dat geldt niet voor diverse Kenianen en hun bezittingen. De tent lieten we voor wat het was en zochten ons heil in het guesthouse. Nairobi stond toch al niet op ons lijstje dus snel door richting Lake Naivasha en Lake Nakaru. Het werd wel droger maar nog steeds dreigend. We bezochten Hells Gate National Park per fiets! Het grappige is dat de dieren voor een fiets (en de fietser dus) alle kanten opstuiven maar voor een auto rustig blijven staan. Overigens, bang voor leeuwen hoefden we hier ook niet te zijn. Via Lake Nakaru, prachtig, en de theeplantages rond Kericho reikten we tot aan de Oegandeese grens. Tussentijds naar de barbershop geweest, dus na 3 maanden zit ons haar weer "piekfijn". Voor 5 euro pp hadden de kapsters een pret en kreeg je er ook nog gezichts en hoofdmassage bij!
Wij vonden dat Kenia duidelijk verder in ontwikkeling was dan Tanzania. Veel meer mensen spreken Engels, er zijn veel meer bouwactiviteiten (zowel wegen als gebouwen), ook in kleinere steden heel goede supermarkten, meer mogelijkheden om credit card te gebruiken en dan zwijgen we nog over de hier niet aanwezige histerische boetezoekende politie. Overigens waar we ook staan trekken we met de auto altijd veel bekijks. Iedereen zoekt een excuus om een praatje te komen maken.
Donderdag 26 mei gingen we bij Busia de grens met Oeganda over, de Parel van Afrika! Met recht. Wat heeft dit land ons in positieve zin verrast! Na de zware jaren met Idi Amin en daarna nog instabiele regeringen voel je een positief opbouwgevoel waar je U tegen zegt. De huizen zien er beter uit, aan de wegen infrastructuur wordt volop gewerkt, veel mensen zijn bezig ook met eigen bedrijfjes, toerisme is in ontwikkeling, veel hoogopgeleide mensen. Nadat we onze Renske hadden opgepikt, zij was vanuit Nederland naar Entebbe bij Kampala gevlogen, heeft zij 9 dagen met ons meegereisd. Ook zij vond Oeganda verrassend. We hebben een prachtige rondreis gemaakt langs Murchison Falls (langs de Nijl met prachtig wild, chimpansee trekking), Semliki Valley (landschap en bezoek aan de King van een pygmeestam, Joke zou een waardige grote! koningin geweest zijn) en Queen Elisabeth Park om leeuwen te spotten al dan niet in de boom en kratermeren. Onderweg nog een bijzonder incident. Renske en Rob in hun enthousiasme om bij een brug over de Nijl een mooi plaatje te willen schieten, kregen prompt met 2 militairen te maken. Zo'n brug is nl. een strategisch object en daarvan mag absoluut niets op een foto te zien zijn. Bij Renske zat het snor, maar Rob dreigde gearresteerd te worden want je zag een brugleuning en dat betekende spionage! Met veel gepraat, verontschuldigingen, humor en geld voor een drankje moest de foto gedeleted worden en hoefde hij niet de cel in. Later hebben we een aantal keren gevangenen in een geel pakje onder bewaking op het land zien werken. Jullie snappen, de grapjes over dat Rob daar tussen had kunnen staan, waren niet van de lucht! Helaas moesten we na 9 dagen weer afscheid nemen van onze Rens. Nadat we haar in Entebbe weer op het vliegtuig hadden gezet zijn wij vertrokken naar een ander prachtig gebied in Oeganda, het Zuid-Westen richting de grens met Rwanda. Wij genieten er van de prachtige natuur maar zullen geen Gorilla trekking doen. 700 dollar pp zonder garantie dat je ze treft is ons al te gortig. A.s. zondag 12 juni trekken we de grens van Rwanda over.

• 10 Juni 2016 - 18:56

Renske:

Wat was het prachtig en bijzonder om een klein stukje met jullie mee te reizen!!

• 10 Juni 2016 - 21:47

Jorine Wagenborg:

Whow, wat leuk Rens dat je deze dagen mee was! Cool om zo'n ervaring een beetje mee te beleven met je ouders! En andersom ook; wat heerlijk om jullie leventje en ervaringen te delen! Spannend Rwanda! X

• 10 Juni 2016 - 22:23

Lisa:

Hoi hoi, wat een spannend verhaal alweer. Leuk om met Renske een deel van jullie reis te delen. Kijk goed uit voor politie enz. en blijf genieten.

• 11 Juni 2016 - 10:55

Ans:

Gelukkig hebben ze niet zo'n groot geel pak voor je Rob!!
    Wat een mooie reis, zoveel nieuwe indrukken!!
    groetjes uit een eindelijk weer droger Limburg

• 11 Juni 2016 - 21:33

Mam.:

Wat blijft het toch spannend,hè?Om niet te weten wat je op een volgende plaats weer mee gaat maken.Heerlijk toch?Deze reis is vol verassingen.Geweldig datjullie nog zo'n tijd met Renske hebben kunnen optrekken.Fijn weer wat van jullie gehoord te hebben.Ik kijk al weer uit naar jullie volgende belevenissen.
    Heel veel liefs,
    Mam.

• 12 Juni 2016 - 10:20

Eline:

Wat een fantastische verhalen en super mooie plaatjes! Geweldig dat Renske deze ervaring met jullie is komen delen, dierbaar!! Fabian was erg onder de indruk van de slapende leeuwen op een boom en zelfs krokodillen op jullie foto's, spannnneeend!! Geniet daar en heel veel liefs van ons X

• 12 Juni 2016 - 14:39

Saskia:

Hoi Joke en Rob,
    Wat leuk jullie verslag van Oeganda te lezen en de voor mij herkenbare foto's te zien. Wij zijn ook op het pontje geweest!! En wij hadden ook dat probleem met de brug, maar onze reisleider heeft de militairen gevraagd of we een foto mochten maken, dus voor ons geen dreigementen met gevangenissen.
    Veel plezier in Rwanda.

Liefs,
    Saskia

• 12 Juni 2016 - 18:14

Anneke:

Hoi Joke en Rob,
    Wat ben ik jaloers op Renske, dat ze 9 dagen met jullie mee kon reizen....
    Heerlijk voor jullie dat ze er was en jullie samen nog veel konden zien.
    jullie reis is wel vol verrassingen , spannend om te lezen. Ik geniet van jullie verhalen.
    Veel plezier nog!
    liefs,
    Anneke

• 12 Juni 2016 - 19:56

Edith:

Wat een belevenissen , wat een natuurschoon, wat een culturen !hoeveel kilometers zijn er al gereden ????
    Eindelijk jullie verhalen en avonturen met iemand kunnen delen . Top, dat Renske dit kon regelen en een stukje met jullie mee kon reizen !
    lieve groet !
    Edith

• 13 Juni 2016 - 14:21

Rob En Vera:

Spannend om te lezen...maar het moet geen echte thriller worden, die avonturen van jullie!
    Fantastisch om dit stukje van jullie reis met Renske samen te kunnen doen, we zijn 'positief' jaloers ;o)
    Lieve Rob en Joke wij wensen jullie in het warme Rwanda weer veel mooie avonturen toe en kijken van af hier, achter de druilerige regenramen, naar jullie mooie foto's.
    Hele dikke zoen ** Rob en Vera